marwa ali mahdy مشرف Supervisor
عدد المساهمات : 630 نقاط : 920 تاريخ التسجيل : 24/02/2009
| موضوع: فكرة القبعات الست كاستراتيجية في التعلم/مقال وكتاب وفيديو مثال علي الإستراتيجية الجمعة نوفمبر 06, 2009 9:29 am | |
| طرق التفكير عند الانسان والقبعات الست
القبعات الستة يقصد بالقبعات الست هنا ليست قبعات حقيقية ولكنها رمز على طريقة في التفكير أي انه لن يكون هنا لبس حقيقي لاي قبعة ولكنه يكون مجرد وصف لطربقة تفكير معينة
قد يستخدم الانسان قبعة او اكثر فى نفس الوقت
التفكير بالقبعات ليس مجرد التخلى عن التفكير الموجود اصلا ولكن ترتيب أفكار الانسان
هي ان تعطي الفرصة لتوجيه شخص الى ان يفكر بطريقة معينة ثم تطلب منه التحول الي طريقة أخرى وهذا التوجيه هو الذي يجعل الحاضرين يفكرون دون حواجز ودون خوف حينما نتحول من نوع من التفكير الى نوع آخر القبعات الستة -------------
القبعة البيضاء ، القبعة الحمراء ، القبعة السوداء ، القبعة الصفراء ، القبعة الخضراء ، القبعة الزرقاء . وسنتناول كل قبعة لوحدها
القبعة البيضاء ...... وهي تفكير المعلومات والحقائق والارقام والاحصاء والتساؤل والسؤال وهي تحديد المعلومات المطلوبة ، أي ان يبدأ الفرد بطلب المعلومات والحقائق اولا ثم ينتقل الى الوصول الى النتائج وليس العكس أي الا تحاول الوصول من النتائج الى المعلومات والحقائق القبعة الحمراء ....... وهي تعني التعبير عن الانفعالات والمشاعر والتخمين ولكن تحت الملاحظة والضبط ان التفكير بالقبعة الحمراء يمارسه الفرد وحيداً فهو يجعل مشاعره واحاسيسه امرا مقبولا مشروعا ويتيح له هذا ان يفرز تلك العواطف عن بقية التفكير ولكن يجب على الانسان الا يعطى لهذه القبعة أكثر من 30 ثانية فقط
القبعة السوداء ........ وهي القبعة التى يرتديها الناس اكثر الوقت فهي قبعة الحكم السلبي على الامور في ظل تفكير منطقي وهذه القبعة لها ميزة انها تخفف من ميل الناس الى النقد مع دعمها بالحقائق فهو التفكير السلبي لموضوع ما
القبعة الصفراء ....... وهي القبعة الايجابية وهي انك تتسأل لماذا سوف تنجح الفكرة او المشروع او الخطة فهي تفكير يبحث فيه الفرد عن الجوانب النافعة بشئ من الفضول والسرور فالفرد يستخدم تفكير هذه القبعة حينما يكون له مصلحة شخصية في موضوع ما فهو يميل الى المواقف الايجابية في الوضع الذي سيحدث في المستقبل . القبعة الخضراء....... وهي قبعة الابتكار والإبداع فهو يشمل هنا الاقتراحات والبدائل واستشارة التفكي وهي تتحرك من فكرة الى فكرة .فهي تختلف عن جميع انواع التفكير السابقة لاننا لا يمكن التأكد من الحصول على ما نريد منه انما كل ما يمكن ان نفعله هو ان نطلب بذل الجهد في ذلك .
القبعة الزرقاء........ وهي تشبه المايسترو في الفرقة الموسيقية فهو القائد إلي يوجه الى التفكير المعين فهي تفكير في التفكير فهي توجه كل الحديث وتقسمه وتعطي الفرصة المناسبة لجميع أنواع التفكير فهي هنا التفكير بالقبعة الزرقاء توضح الهدف ويامر كل واحد كم بان يحاول تقديم ما عنده ويخبر كل واحد كم اقترب من الهدف المطلوب
ملحوظة أخيرة
عند البدأ فى التفكير عن فكرة جديدة عن اى مشروع او شىء مهم فى حياتنا يجب ان نفكر أولا فى ايجابيات هذه الفكرة ولا نبدأ بسلبياتها لأن البداية بسلبياتها قد يميت هذه الفكرة قبل ان تخرج الى النور وقد تكون فكرة رائعة منقول http://forum.brg8.com/t49082.html | |
|
Admin//د.وسام محمد المدير العام Administrator
الابراج :
عدد المساهمات : 3746 تاريخ الميلاد : 13/10/1981 العمر : 43 نقاط : 6263 تاريخ التسجيل : 04/01/2008 رقم الهاتف الجوال : 0020169785672
بطاقة الشخصية تربوي:
| موضوع: رد: فكرة القبعات الست كاستراتيجية في التعلم/مقال وكتاب وفيديو مثال علي الإستراتيجية الجمعة نوفمبر 06, 2009 12:15 pm | |
| | |
|
marwa ali mahdy مشرف Supervisor
عدد المساهمات : 630 نقاط : 920 تاريخ التسجيل : 24/02/2009
| موضوع: رد: فكرة القبعات الست كاستراتيجية في التعلم/مقال وكتاب وفيديو مثال علي الإستراتيجية الإثنين نوفمبر 09, 2009 4:39 pm | |
| اشكرك جدا جدا جدا يااستاذي الفاضل علي هذه الاضافة اللراااااائعة ففعلا افادتني في مادة طرق التدريس وبجد اكن لك كل الاحترام والتقدير لاني انا وكل مجموعة الفنون هذا العام لدينا الخبرة الجيدة اللي الكل بيحسدنا عليها في طرق التدريس وعلي طول في سيرة حضرتك بكل خير وعرفان اشكرك جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا | |
|
Admin//د.وسام محمد المدير العام Administrator
الابراج :
عدد المساهمات : 3746 تاريخ الميلاد : 13/10/1981 العمر : 43 نقاط : 6263 تاريخ التسجيل : 04/01/2008 رقم الهاتف الجوال : 0020169785672
بطاقة الشخصية تربوي:
| موضوع: رد: فكرة القبعات الست كاستراتيجية في التعلم/مقال وكتاب وفيديو مثال علي الإستراتيجية الإثنين نوفمبر 09, 2009 9:06 pm | |
| | |
|
Admin//د.وسام محمد المدير العام Administrator
الابراج :
عدد المساهمات : 3746 تاريخ الميلاد : 13/10/1981 العمر : 43 نقاط : 6263 تاريخ التسجيل : 04/01/2008 رقم الهاتف الجوال : 0020169785672
بطاقة الشخصية تربوي:
| موضوع: رد: فكرة القبعات الست كاستراتيجية في التعلم/مقال وكتاب وفيديو مثال علي الإستراتيجية الأربعاء نوفمبر 11, 2009 8:11 am | |
| نموذج من إعداد وسام محمد إبراهيم علي الرابط
http://w81.malware-site.www/A six- Thinking hat History lesson wessam.doc
تمصير للأستراتيجية قبعات التفكير الست
التخطيط عنوان الدرس:إحتلال فلسطين وحرب 1948 الأهداف أن يسنتج الطالب 3أدلة علي واقعة أن يحكم الطالب علي موقف .....بشكل سلبي أن يعبرالطالب عن مشاعرة من خلال....... أن يسنتج الطالب الفكرة الرئيسية أنيفسر الطالب 4اسباب لدراستنا لموضوع..
أدوار المعلم 1-يقسم المعلم المتعلمين إلي 6مجموعات 2-يخبر كل مجموعة عن الأدوار المطلوبة منهم وفقا لطبيعة التفكير الخاصة بكل قبعة 3-يوزع عليهم قبعات ملونة أو دوائرأوأشكال
القبعة البيضاء ، القبعة الحمراء ، القبعة السوداء ، القبعة الصفراء ، القبعة الخضراء ، القبعة الزرقاء 4-يعرض عليهم (موقفا جدليا مثيرا للتفكير مثال مقتل محمد الدرة) 5- يخطط المعلم جدولا علي السبورة لكتابة أفكار المجموعات أدوار المتعلمين 1-التدريب علي الأدوار المتوقعة منهم القراءة الناقدة في الموضوع الخاص بالدرس (تحديد الفكرة الرئيسية لموضوع ما-تحديد التناقض في فقرة معينة-تحليل الأسباب-إستنتاج الحجة علي صحة أو خطأ موقف أو حدث معين) 2- جمع مادة علمية من مصادر متنوعة لمادر التعلم عن الموضوع
الإمكانات المادية
مصادر التعلم
التقويم(أستهلالي-بنائي مستمر-ختامي)
التنفيذ
تهيئة (عرض مقطع فيديو لأستشهاد الطفل محمد الدرة) طرح سؤال مفتح مثير للتفكير للمناقشة مثال ما التصرفات المناسبة المتوقعة منك إذا ما شاهدت مقتل محمد الدرة في فلسطين أمامك؟
يتح من 5-10 دقائق لتكفير المجوعات
قائد المجوعة الأولي (القبعة البيضاء) يرفع بيدية الشكل او القبعة يدون المعلم علي السبورة 1- 2- -3 وهكذا فالمجموعة الثانية فالمجموعة...السادسة
غلق الطريقة وإستعراض خلاصة الأفكار وإستكما الدرس
A six-hat lesson
In every classroom at Chantry Primary there are six coloured baseball caps hanging up on the wall. These are used for their thinking lessons and as part of the learning walk I was invited to sit in with a Year 6 class. They were having a lesson about recognising risk and behaving responsibly.
The children were organised in four groups, each with a coloured hat placed on the table – black, yellow, red and green. The teacher spoke to them about risk situations; for example, how to behave if you suspected someone was drowning.
She then showed a video clip of a boy of five helping his diabetic mother who had collapsed. He went outside on his own to get help. He could have hurt himself or been abducted by a stranger but he saved his mother’s life. ‘What was the risk?’ the teacher asked.
A lively discussion followed: the black hat group responded by outlining the problems and difficulties; the yellow hats were more positive. The teacher showed the class how to use these two opposing responses for a balanced debate. The red group spoke of feelings and hunches while the greens suggested creative alternatives for what the boy could have done.
In the next part of the lesson the individual groups were asked to think of a risk situation and discuss responses from their particular perspective. I sat with the red hat group. This consisted of five girls: they were asked to use a circle map to respond to an imagined risky situation.
They came up with the idea of witnessing a fight between adults and they discussed and annotated on their map the emotional responses to this. Words like ‘shocked’, ‘angry’, ‘upset’ and ‘worried’ were used: shocked that children might copy the actions, upset because fighting does not solve the problem.
I was impressed by the level of engagement involved in the discussion. Jasmine was particularly loud and dominant. Sarinder was methodical and produced a circle map. During it the teacher came over and intervened to enable the quieter girls, Sara and Rebecca, to contribute. The lesson ended with each group feeding back their responses to the class from their own perspective. The green hats, for example, in keeping with their colour, had produced a poem.
Background
One feature of the morning that struck both myself and the other visitors, was the confidence shown by the pupils. A number of the older ones had been asked to show us round the school and chatted away as they did so. Charlie explained that he was a mentor who helped with other pupils’ problems. Jaswinder told me all about the house system and how it worked. The four houses were Earth, Water, Fire and Air and Jaswinder knew that these were the original four elements.
The school had not achieved this overnight. When I worked there as an advisory teacher, Chantry consisted of a lively infant school and a struggling junior. The two had amalgamated in September 1999 and had then moved onto one site in September 2000. This had begun a new era for Chantry. Showing the school’s ‘learning walk’ to a wide variety of teachers showed that Chantry had reached a very confident stage in its development.
It required considerable skill and organisation on the part of the head and staff to be able to play host to the 20 teachers who attended the learning walk that morning. In his introduction to the morning Bill Rowe told us that in 2004 the SLT (strategic leadership team) at the school had started with a question: what can we do to support and equip our young learners with the skills necessary to become lifelong learners and to become productive citizens of the wider community? The team saw the key to success as encouraging pupils to be effective communicators.
Effective communication could take the form of speaking and listening, writing, sharing emotions and empathising with others. It was agreed by the staff that thinking skills needed to be developed to achieve this. They had used the Primary Strategy to develop learning how to learn, focusing on key aspects from the strategy. These were problem solving, creative thinking, information processing, reasoning, evaluation, and communication.
The lead practitioner, Richard Jenkins, attended both EAZ (education action zone) meetings and funded courses on thinking skills. Six staff visited Two Waters Primary in Hemel Hempstead – an accredited thinking school in Hertfordshire that was using thinking skills. The SLT consisted of the headteacher, Cori Fisher, Richard and Bill. They then ran school Inset sessions on how to create the right learning environment, rituals for learning, the development of thinking skills, and emotional intelligence. This led to whole-school agreement on the strategies to be used.
Six-hat thinking was trialled by staff in classrooms with G&T pupils playing a key role. To introduce the six-hat thinking, staff worked with six more-able pupils in each year group, one for each colour hat. They taught them the six-hat thinking technique. These pupils were then experts and also peer tutors. When the teacher was giving her thinking lesson, she would use those six to support it. They helped to give the teacher confidence. It was recognised that these pupils possessed excellent leadership qualities when compared to other pupils their age. The staff had decided that this group would be key players in developing six-hat thinking across the school.
The staff used explicitly taught non-curricular settings for six-hat thinking like the example about risk referred to earlier. Buzan’s mind mapping techniques and Hyerle’s thinking maps were linked to this, as well. Six-hat thinking was also used in staff meetings and assemblies.
Its impact was considerable: children were motivated and engaged in lessons to a greater extent. There was potential for improving their writing standards, and their understanding of thinking processes and strategies was enhanced. The writing skills of the more able pupils really improved. They were more confident and more methodical in their approach to writing. They were able to take a perspective on an issue and explain both sides. The school found that there were more level 5s at Key Stage 2 English this year as a direct result. In addition, all children developed a greater degree of independence in their learning: they could choose and decide what the best way of thinking about a problem was in order to solve it.
Finally, teachers’ levels of enjoyment of lessons increased, and staff meetings began to be more productive when six-hat thinking techniques were used. Criticism, for example, was recognised as black hat thinking, which could be addressed and discussed on its own terms before allowing the meeting to move on.
What next?
In the future, staff plan to audit thinking skills across and within the curriculum, and to analyse KS1 and KS2 SATs results in order to assess the impact of thinking skills on these. They intend to do further work on thinking maps in order to improve standards of writing. They also intend to further develop links across EAZ and the Borough of Luton to raise standards.
I came away from the learning walk deeply impressed by a school that had the confidence to open its doors and say this is what we are doing to raise standards, not only for our G&T pupils but for all pupils. It gave increased power to the argument that should be an incentive to G&T coordinators everywhere: the help given to gifted and talented pupils benefits all pupils in a school. As Renzulli once put it – a rising tide lifts all ships.
Further information
Bloom, B, and Mackay, D, (1956) A Taxonomy of Educational Objectives, Longman De Bono, E (1985), Six Thinking Hats, Little Brown and Co Hyerle, D (ed) (2004), Student Successes with Thinking Maps, School Based Research, Corwin Press
Peter Leyland has over 30 years’ teaching experience and also works as a G&T coordinator and lecturer on G&T issues. He has recently been awarded a research grant from NAGTY to investigate the provision of sufficient challenge for more able pupils in mixed ability groupings.
First published in Primary G&T Update, September 2006
http://www.teachingexpertise.com/articles/six-hat-thinking-1377
| |
|
Admin//د.وسام محمد المدير العام Administrator
الابراج :
عدد المساهمات : 3746 تاريخ الميلاد : 13/10/1981 العمر : 43 نقاط : 6263 تاريخ التسجيل : 04/01/2008 رقم الهاتف الجوال : 0020169785672
بطاقة الشخصية تربوي:
| |