Wessam The Educational Forum وسام المنتدي التربوي
عزيزي الزائر يشرفنا إنضمامك لأسرة المنتدي بالضغط علي كلمة التسجيل وإن كنت عضوا في المنتدي فبادر بالضغط علي كلمة دخول وأكتب أسمك وكلمة السر فنحن في إنتظارك لتنضم إليناDear Guest ,We welcome to you with us & We hope That you will be a Member in our Forum
Wessam The Educational Forum وسام المنتدي التربوي
عزيزي الزائر يشرفنا إنضمامك لأسرة المنتدي بالضغط علي كلمة التسجيل وإن كنت عضوا في المنتدي فبادر بالضغط علي كلمة دخول وأكتب أسمك وكلمة السر فنحن في إنتظارك لتنضم إليناDear Guest ,We welcome to you with us & We hope That you will be a Member in our Forum
Wessam The Educational Forum وسام المنتدي التربوي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


We Present Wessam The Educational Forum بسم الله الرحمن الرحيم نقدم لكم وسام المنتدي التربوي
 
الرئيسيةFace Bookأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Admin//د.وسام محمد
المدير العام Administrator
المدير العام Administrator
Admin//د.وسام محمد


الابراج : الميزان

عدد المساهمات : 3746
تاريخ الميلاد : 13/10/1981
العمر : 43
نقاط : 6263
تاريخ التسجيل : 04/01/2008
رقم الهاتف الجوال : 0020169785672

بطاقة الشخصية
تربوي:

الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة Empty
مُساهمةموضوع: الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة   الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة I_icon_minitimeالسبت يناير 19, 2008 8:39 am


الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة 547545



الأهداف السلوكية عرض Power point علي الرابط من تكليفات إحدي الطلاب:
http://www.slideshare.net/wessam1/ss-421295/
الاهداف المعرفيه لبلوم

The cognitive Domain of Bloom

Based on the 1956 work, Handbook I-Cognitive Domain, behavioral objectives are divided into subsets according to Bloom's Taxonomy. A taxonomy is simply a word for a classification and Bloom's work is concerned with a hierarchical delineation of levels of knowledge or thought. The following taxonomy is arranged so that it proceeds from the simplest to more complex levels.
The cognitive domain was revised in 2001 in a later work spearheaded by one of Bloom's former students, Lorin Anderson, and one of his original partners in defining the cognitive domain, David Krathwohl. See links below to the left for more information on these revisions as there are some important differences.
1. Knowledge: Remembering or retrieving previously learned material.



<table class="MsoNormalTable" style="width: 336px; height: 192px;" border="0" cellpadding="0" width="336"><tr><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 0.75pt; background-color: transparent;" align="left">know
identify
relate
list


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 0.75pt; background-color: transparent;" align="left">define
recall
memorize
repeat


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 0.75pt; background-color: transparent;" align="left">record
name
recognize
acquire
</td></tr></table>


2. Comprehension: The ability to grasp or construct meaning from material



<table class="MsoNormalTable" style="width: 392px; height: 221px;" border="0" cellpadding="0" width="392"><tr><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">restate
locate
report
recognize
explain
express


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">identify
discuss
describe
discuss
review
infer


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">illustrate
interpret
draw
represent
differentiate
conclude
</td></tr></table>



3. Application: The ability to use learned or implement material in new and concrete situations.



<table class="MsoNormalTable" style="width: 75.96%;" border="0" cellpadding="0" width="75%"><tr style="height: 84.05pt;"><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; height: 84.05pt; background-color: transparent;" align="left">apply
relate
develop
translate
use
operate



</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; height: 84.05pt; background-color: transparent;" align="left">
organize
employ
restructure
interpret
demonstrate
illustrate


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; height: 84.05pt; background-color: transparent;" align="left">
practice
calculate
show
exhibit
dramatize
</td></tr></table>
4. Analysis: The ability to break down or distinguish the parts of material into its components so that its organizational structure may be better understood.



<table class="MsoNormalTable" style="width: 80%;" border="0" cellpadding="0" width="80%"><tr><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">
analyze
compare
probe
inquire
examine
contrast
categorize


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">
differentiate
contrast
investigate
detect
survey
classify
deduce


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">
experiment
scrutinize
discover
inspect
dissect
discriminate
separate
</td></tr></table>
5. Synthesis: The ability to put parts together to form a coherent or unique new whole.


6. Evaluation: The ability to judge, check, and even critique the value of material for a given purpose.




<table class="MsoNormalTable" style="width: 80%;" border="0" cellpadding="0" width="80%"><tr><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">
judge
assess
compare
evaluate
conclude
measure
deduce


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">
argue
decide
choose
rate
select
estimate


</td><td style="border: medium none rgb(235, 233, 237); padding: 1.5pt; background-color: transparent;" align="left">
validate
consider
appraise
value
criticize
infer
</td></tr></table>



Based on: Bloom, B.S. and Krathwohl, D. R. (1956) Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain. NY, NY: Longmans, Green.
[/center][/size][/center][/size]


عدل سابقا من قبل Admin//الأستاذ وسام محمد في الأحد ديسمبر 27, 2009 11:34 am عدل 4 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://wessam.gid3an.com
zinab
نائبة المديرVice Administrator
نائبة المديرVice Administrator
zinab


عدد المساهمات : 4698
نقاط : 7895
تاريخ التسجيل : 20/01/2008

بطاقة الشخصية
تربوي:

الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة   الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة I_icon_minitimeالإثنين نوفمبر 24, 2008 6:41 am

:بسم الله الرحم
موضوع رائع محتاج تنسيق
wessam شكرا salemat
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://wessam.gid3an.com
Admin//د.وسام محمد
المدير العام Administrator
المدير العام Administrator
Admin//د.وسام محمد


الابراج : الميزان

عدد المساهمات : 3746
تاريخ الميلاد : 13/10/1981
العمر : 43
نقاط : 6263
تاريخ التسجيل : 04/01/2008
رقم الهاتف الجوال : 0020169785672

بطاقة الشخصية
تربوي:

الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة   الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة I_icon_minitimeالأحد نوفمبر 30, 2008 11:42 am

السلام عليكم وبسم ال

Bloom et al.'s Taxonomy of the Cognitive Domain

Citation: Huitt, W. (2004). Bloom et al.'s taxonomy of the cognitive domain. Educational Psychology Interactive.
Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved [date], from http://chiron.valdosta.edu/whuitt/col/cogsys/bloom.html

Return to |
Overview of the Cognitive System | EdPsyc Interactive: Courses |
Beginning in 1948, a group of educators undertook the task of classifying education goals and objectives. The intent was to develop a classification system for three domains: the cognitive, the affective, and the psychomotor. Work on the cognitive domain was completed in 1956 and is commonly referred to as Bloom's Taxonomy of the Cognitive Domain (Bloom et al., 1956). Others have developed taxonomies for the
affective and psychomotor domains.
The major idea of the taxonomy is that what educators want students to know (encompassed in statements of
educational objectives) can be arranged in a hierarchy from less to more complex. The taxonomy is presented below with sample verbs and a sample behavior statement for each level.




LEVELDEFINITIONSAMPLE
VERBS
SAMPLE
BEHAVIORS
KNOWLEDGEStudent recalls or
recognizes information,
ideas, and principles
in the approximate
form in which they
were learned.
Write
List
Label
Name
State
Define
The student will define
the 6 levels of Bloom's
taxonomy of the
cognitive domain.
COMPREHENSIONStudent translates,
comprehends, or
interprets information
based on prior
learning.
Explain
Summarize
Paraphrase
Describe
Illustrate
The student will explain
the purpose of Bloom's
taxonomy of the
cognitive domain.
APPLICATIONStudent selects, trans-
fers, and uses data
and principles to
complete a problem
or task with a mini-
mum of direction.
Use
Compute
Solve
Demonstrate
Apply
Construct
The student will
write an instructional
objective for each
level of Bloom's
taxonomy.
ANALYSISStudent distinguishes,
classifies, and relates
the assumptions,
hypotheses, evidence,
or structure of a
statement or question.
Analyze
Categorize
Compare
Contrast
Separate
The student will
compare and contrast
the cognitive and
affective domains.
SYNTHESISStudent originates,
integrates, and
combines ideas into a
product, plan or
proposal that is new
to him or her.
Create
Design
Hypothesize
Invent
Develop
The student will
design a classification
scheme for writing
educational objectives
that combines the
cognitive, affective,
and psychomotor
domains.
EVALUATIONStudent appraises,
assesses, or critiques
on a basis of specific
standards and criteria.
Judge
Recommend
Critique
Justify
The student will
judge the effective-
ness of writing
objectives using
Bloom's taxonomy.

In general, research over the last 40 years has confirmed the taxonomy as a hierarchy with the exception of the last two levels. It is uncertain at this time whether synthesis and evaluation should be reversed (i.e., evaluation is less difficult to accomplish than synthesis) or whether synthesis and evaluation are at the same level of difficulty but use different cognitive processes. Anderson and Krathwohl (2001) revised Bloom's taxonomy and placed evaluating prior to creating. In my opinion, it is more likely that synthesis/creating and evaluation/evaluating are at the same level. Both depend on analysis as a foundational process. However, synthesis or creating requires rearranging the parts in a new, original way whereas evaluation or evaluating requires a comparison to a standard with a judgment as to good, better or best. This is similar to the distinction between creative thinking and critical thinking. Both are valuable while neither is superior. In fact, when either is omitted during the problem solving process, effectiveness declines (Huitt, 1992).




SynthesisEvaluation





Analysis
Application
Comprehension
Knowledge

In any case it is clear that students can "know" about a topic or subject at different levels. While most teacher-made tests still test at the lower levels of the taxonomy, research has shown that students remember more when they have learned to handle the topic at the higher levels of the taxonomy (Garavalia, Hummel, Wiley, & Huitt, 1999). . This is because more elaboration is required, a principle of learning based on finding from the information processing approach to learning.
References




  • Anderson, L.W., & Krathwohl (Eds.). (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
  • Bloom, B., Englehart, M. Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York, Toronto: Longmans, Green.
  • Garavalia, L., Hummel, J., Wiley, L., & Huitt, W. (1999). Constructing the course syllabus: Faculty and student perceptions of important syllabus components. Journal of Excellence in College Teaching, 10(1), 5-22. Available online at http://teach.valdosta.edu/whuitt/papers/cons_course_syll.doc
  • Huitt, W. (1992). Problem solving and decision making: Consideration of individual differences using the Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Psychological Type, 24, 33-44. Retrieved June 2004, from http://chrion.valdosta.edu/whuitt//papers/prbsmbti.html

| Internet Resources | Electronic Files | Additional articles | Additional books |
Return to:


  • Overview of the Cognitive System
  • EdPsyc Interactive: Courses
  • Home Page
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://wessam.gid3an.com
abeerkhaled
مشرف Supervisor
مشرف Supervisor
abeerkhaled


الابراج : الجدي

عدد المساهمات : 2301
نقاط : 3174
تاريخ التسجيل : 13/10/2008

الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة   الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة I_icon_minitimeالثلاثاء ديسمبر 09, 2008 1:03 pm

الموضوع رائع جدا و لكن هناك اهداف سلوكية و معرفية ووجدانية
و السؤال :
هل من الممكن استخدام هدف معرفى فقط دون الوجدانى ؟
ام استخدام كل الاهداف فى الدرس الواحد؟
هل من الممكن استخدم هدف واحد فقط كمعرفى فقط ؟
و شكرا لك استاذ وسام لان هذا الدرس محير على الرغم من اهميته
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
الاهداف المعرفيه لبلومThe cognitive Domain of Bloom مقال وعرضpptللاهداف السلوكية باللغة العربية مع أمثلة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الاهداف السلوكية-مهارة صياغة الاهداف
» الاهداف السلوكية
» الاهداف السلوكية
» الاهداف السلوكية
» الاهداف السلوكية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Wessam The Educational Forum وسام المنتدي التربوي :: المناهج وطرق التدريس :: المناهج وطرق التدريسCurriculum&Methods of Teaching-
انتقل الى: